vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

5 symptomen van een burn-out – Wanneer is het teveel?

Motivatie Passie Productiviteit Stress Succes Work-Life Balance

Wat de millennial tegenwoordig tekent is dat ze enorm veel te maken krijgt met burn-outs. Uit een recent onderzoek van GfK, een van de grootste marktonderzoeksorganisaties in Nederland, blijkt dat ongeveer 20% van de Nederlandse jongeren last heeft van psychische klachten die kunnen leiden tot een burn-out. Voorkomen is beter dan genezen. Omdat we nou eenmaal graag het maximale uit onszelf willen halen, is het soms lastig in te schatten wanneer je je eigen grens overgaat.  

We kennen het allemaal wel, een drukke baan waar je met geluk geen overuren maakt, de deadlines stapelen zich op, toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt of op de werkvloer en je agenda lijkt elke week voller te staan met sociale verplichtingen buiten je werk om. Je blijft maar doorgaan en dan is het op een gegeven moment teveel. De maat is letterlijk vol en je bent mentaal en fysiek zo uitgeput dat de simpelste taken al teveel zijn.

Door de toenemende prestatiedruk sluipt een burn-out er langzaam in. Zelf kan je natuurlijk het beste aanvoelen wanneer je eigenlijk teveel hooi op je vork neemt. Hier vijf symptomen van een leeg rakende energietank:

 

  1. Gebrek aan controle

Wanneer je het gevoel hebt dat je de controle verliest over je planning door bijvoorbeeld inflexibele werktijden of door veel over te werken heb je een grotere kans om in een burn-out terecht te komen. Je loopt achter de feiten aan en dit gaat ten koste van je productiviteit. Time management is key en als jij door de bomen het bos niet meer ziet omdat je amper een vrij moment in de week hebt is het tijd om wat gas terug te nemen.

Tip: Probeer je dagelijkse schema beter in te plannen. Als je elke ochtend even stilstaat bij wat je die dag wil gaan doen heb je al een stuk meer controle over je dag en dit zorgt voor meer overzicht.

 

  1. Gevoel van ongelijkheid

Door alle sociale media vergelijken we onszelf continu met anderen. Hierdoor hebben we soms het gevoel dat we onderdoen aan onze omgeving en dit verhoogt de druk om te presteren alleen maar. Dit uit zich tijdens het studeren al en wordt soms nog erger in het werkveld. Ook wanneer je vindt dat je niet genoeg betaald krijgt voor de werkzaamheden die je verricht, verhoogt het gevoel dat je het niet goed genoeg doet en dit kan heel frustrerend zijn.

Tip: Maak dit gevoel bespreekbaar. Momenteel zijn werkgevers al een stuk transparanter dan voorheen en dit vergroot het gevoel van gelijke behandeling. Als jij het niet eens bent met een bepaalde beslissing kan je dit best aankaarten bij je leidinggevende. Het is belangrijk dat jouw werkgever laat zien dat jij wordt gewaardeerd om jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf.

 

  1. Fysieke veranderingen

Je bent vaker ziek dan normaal en hebt last van andere kleine kwaaltjes. Pijn is een signaal van je lichaam dat er iets niet goed is, of dat iets is overbelast. Je hebt last van spanning in je spieren en je slaapt slecht of wordt wakker voor je wekker terwijl je eigenlijk nog moe bent. Je hebt meer last van kleine kwaaltjes en griepjes waardoor je je vaker ziek wil melden, maar dit eigenlijk niet kan doen omdat je dan achter raakt op je werk. We mogen ons lichaam dankbaar zijn dat ze deze signalen doorgeeft. Fysieke problemen zijn namelijk vaak een eerste indicatie dat het tijd is om in te grijpen en even wat rustiger aan te doen.

Tip: Slaap. Slaap zoveel je nodig hebt. Ga naar bed als je moe bent en zorg dat je in je weekenden ook tot rust komt. Als jouw lichaam aangeeft dat het even teveel is, kan je dit herstellen door genoeg rust te nemen.

 

  1. Humeurschommelingen

Een voorbode van een burn-out is dat je last hebt van negatieve gedachten en prikkelbaarheid. Je kan je minder goed concentreren, bent besluiteloos en veel aan het piekeren. Dit zorgt ervoor dat je minder gemotiveerd bent. Ook kunnen de kleinste taken aanvoelen alsof je de Mount Everest moet beklimmen. In sommige banen wordt van je verwacht dat je continu je blije zelf bent, vooral als je bijvoorbeeld veel met mensen werkt. Dit zal alleen maar zorgen voor nog meer frustratie omdat je continu een soort masker draagt.

Tip: Zoek een leuke bezigheid waarbij je echt kan ontspannen. Door even met andere dingen bezig te zijn kan je je gemoedstoestand resetten. Ook kan je een oude hobby weer oppakken waarbij je je gedachten even op nul zet.

 

  1. Minder zelfvertrouwen

Wanneer je begint te twijfelen aan jezelf en je eigen kunnen, zullen je klanten en collega’s dit ook merken. Hierdoor ben je minder productief en je staat jezelf alleen maar in de weg.

Tip: Als jij het gevoel hebt dat je je werk minder goed doet, heb het hier met vrienden, collega’s of familie over. Vaak is dit iets dat tussen je oren zit en soms heb je nou eenmaal even een steuntje in de rug nodig. Het kan ook helpen om realistische doelen voor jezelf te stellen waarvan je weet dat je ze makkelijk kan bereiken. Hierdoor kan je aan jezelf laten zien dat je het echt allemaal nog wel kan waardoor je weer wat meer vertrouwen in jezelf krijgt!

 

Op het moment dat je merkt dat je last hebt van één van de bovenstaande symptomen wordt het dus tijd om het over een andere boeg te gooien. Zorg dat je goed tot rust komt, ga meer leuke dingen doen en trek een duidelijke grens voor jezelf. Op deze manier zorg jij ervoor dat jouw intrinsieke kaars weer helemaal in vuur en vlam wordt gezet.

 

LEES HIER ONS ANDERE ARTIKEL OVER HOE JE EEN BURNOUT KAN VOORKOMEN

 

 

Aan de ketting op kantoor
De millennial op zoek naar de ware