vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

Nieuwe job? Zo overleef je je eerste maanden!

nieuwe baan proefperiode tips

Waar zijn de wc’s? Welke collega’s kunnen het goed vinden met de baas, wie staan er te roddelen bij het koffieapparaat? En hoe zorg je dat je in je eerste werkweek niet direct alle rotklussen krijgt toegewezen? De eerste maanden van een nieuwe baan zijn altijd spannend. Zes tips voor ‘de nieuwe’ om die proefperiode glansrijk door te komen.

 

1) Leer collega’s snel kennen

Maak niet alleen kennis met je naaste collega’s, maar met iedereen in het bedrijf met wie je ooit te maken zult hebben. Begin op je eerste dag gelijk met jezelf voor te stellen aan elke collega die je tegenkomt. Elke lift waar je binnenstapt, iedereen in de rij bij het koffieapparaat.

Toon zelf initiatief, wacht niet tot je leidinggevende je meeneemt op een rondje over de afdelingen. Ga niet houterig in je uppie door het kantoor dwalen, maar probeer een aanleiding te zoeken. Problemen met inloggen op je computer? Wip langs bij de IT-afdeling en stel jezelf voor. Visitekaartjes nodig? Kun je gelijk handen schudden met de facility-afdeling. Dat lijkt wat overdreven, maar staat juist geïnteresseerd: je laat zien dat je het belangrijk vindt om hen te leren kennen. Zorg wel dat je een goede pitch klaar hebt. ‘Ik ben Joost en ik ben de nieuwe’ is net wat sulliger dan in vijf korte zinnen snel vertellen wie je bent, waar je vandaan komt, op welke afdeling je zit en wat je hier komt doen. Vraag geïnteresseerd naar de functie van de ander, maar blijft niet te lang kletsen.

 

2) Wacht met vrienden maken

Je kent nog niemand, dus de neiging om jezelf dankbaar vast te klampen aan de aardige collega die je uitlegt hoe het koffiezetapparaat werkt, is wellicht groot. Doe dat niet. Een doorsnee werkplek wemelt, net als op de middelbare school, van de verschillende groepjes. De ambitieloze. De populaire. De lievelingetjes van de baas en de laatkomers. Pas na een paar weken krijg je door hoe de sociale verhoudingen liggen, en je wilt niet per ongeluk met de collega aanpappen aan wie je baas een hekel heeft. Dus doe rustig aan. Ga de eerste weken telkens met andere collega’s lunchen en praat met zoveel mogelijk mensen. Het voordeel van nieuw zijn is dat niemand het raar vindt als je aanschuift bij collega’s die je nog niet kent.

 

3) Los je eigen problemen op

De eerste dag is het nog een goed excuus. Je kunt de wc niet vinden en je weet niet hoe je de telefoon moet doorverbinden. Maar probeer daarna zuinig te zijn met je ‘ik-ben-hier-nieuw-excuus’. Wie bij zijn baas gaat vragen waar de post-its liggen, geeft een ander signaal af dan degene die zelf wel even op zoek gaat. Vraag niet aan je naaste collega waarom je inlogcode het nog niet doet, maar loop zelf even langs bij de IT-afdeling. Laat zien dat je zelfstandig en probleemoplossend kunt functioneren. Je nieuwe collega’s zijn gewend aan zoekende en dwalende nieuwelingen die uren aan het prutsen zijn. Laat jij nou eens de collega zijn die op eigen houtje binnen een paar dagen zijn draai al heeft gevonden.

 

4) Zwijg over eerdere banen

Iedereen heeft graag het gevoel dat ze de leukste baan hebben bij de beste werkgever. Dus had je in je vorige baan betere bureaustoelen en mocht je wel businessclass vliegen? Zwijg erover. Waren je vorige collega’s verschrikkelijk en ben je op staande voet ontslagen? Ook niet vertellen. Je bent nu in dit bedrijf, bij deze collega’s. Met vroeger hebben ze niets te maken.

Laat je niet verleiden om uitgebreid uit te leggen waarom je bij je vorige baan wegging, of mompel iets als ’nieuwe uitdaging’ en ‘kansen die ik niet kon laten liggen’. Zolang ze nog niet veel van je weten, baseren mensen hun oordeel op datgene wat je wel vertelt. Dus blijf positief.

 

5) Bepaal je strategie

Je hebt met een doel gesolliciteerd voor deze functie bij dit bedrijf. Nu je de baan hebt, is het tijd om je ambitie en plannen op te schrijven. Waar wil je over een jaar zijn? Welke projecten wil je opzetten, welke vaardigheden moet je daarvoor leren? Je hoeft als nieuwe collega niet elke rotklus of tijdrovend werkje op te pakken, alleen maar omdat je geen nee durft te zeggen tegen je nieuwe collega’s.

Blijf vriendelijk en collegiaal, maar weiger gelijk vanaf het begin taken of projecten te doen die jou niet verder brengen of die niet passen bij jouw functie. Juist in het begin is weigeren veel makkelijker dan wanneer je al een paar maanden bezig bent. Houd nauw contact hierover met je leidinggevende, en verpak je weigering of kritiek desnoods in de vorm van een naïeve vraag: „Je hebt me aangenomen als social media-manager. Maar dat betekent niet dat ik zelf hoef te twitteren, toch? Dat zou te tijdrovend zijn, daar kunnen we beter een stagiair voor aannemen.” Je bent aangenomen om een bepaalde prestatie te leveren, en wordt daarop afgerekend. Durf daar keihard voor te gaan.

 

6) Pas je niet aan

Houd voor ogen dat je er niet zit om zo goed mogelijk in het bedrijf te passen. Je zit er om zelf zo goed mogelijk te functioneren. Dus kopieer niet blindelings het gedrag van collega’s. Vaak is gedrag ooit zo ‘ontstaan’, zonder dat zij zich afvragen of dit nou de beste manier is.

Dus als je ziet dat iedereen heel beleefd de hele vloer een kop koffie aanbiedt, betekent het niet dat jij dat ook moet doen. Durf wel een vrijdagmiddagborrel te organiseren. Blijf stug taart meenemen als je afdeling iets te vieren heeft, net zolang tot het een nieuwe traditie is. Of ga lekker in je eentje lunchen als je daar behoefte aan hebt, in plaats van samen met je collega’s in de kantine. Diegenen die hogerop komen, zijn niet de kleurloze types die precies hetzelfde doen als de rest.

 

GEFELICITEERD. DE EERSTE MAANDEN OVERLEEFD. WAT NU?

Als baas: Neem nogmaals de tijd om even samen te zitten. Je mag nu echt wat van je nieuwe werknemer verwachten. De eerste spannende maanden zijn voorbij, vraag naar plannen en concretiseer ze samen. Neem nogmaals de functieomschrijving door en bespreek welke aspecten wel of niet aan bod zijn gekomen. Dit is ook het moment om alvast wat kritiek te geven: liever nu dan pas na een jaar.

Als werknemer: Je bent echt binnen en gaat niet snel meer weg. Markeer dat moment, ook voor je collega’s: maak er een feest van. Dit is bovendien het moment om iedereen toe te voegen op LinkedIn, ook de collega’s met wie je nog niet dagelijks contact hebt. Vanaf nu kun je nieuwe projecten bedenken en processen veranderen die niet goed lopen. Gefeliciteerd, je hebt het gered!

 

Bron: NRC, Charlotte van ’t Wout

LEES HIER MEER OVER HOE JE OMGAAT MET NEGATIEVE FEEDBACK! 

WhatsAppen met je werk, doen of niet?
Meer verantwoordelijkheden op je werk? Zo bespreek je dat!
Hoe word je snel succesvol in je nieuwe baan?