vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

De succes-stress paradox

Motivatie Stress Succes

De succes-stress paradox

Succes en stress: twee woorden die veel dezelfde letters bezitten, qua betekenis wagenwijd uit elkaar staan maar toch vaak hand in hand gaan. Uiteindelijk willen we allemaal succesvol zijn zonder stress. De millennial die continu moet presteren om zichzelf te onderscheiden is met beide begrippen maar al te bekend.

Dit begint al in de studententijd waarbij het bijna van je verwacht wordt, dat je naast het halen van goede cijfers op je studie, een druk bezet sociaal leven leidt, een bijbaantje hebt om je torenhoge kamerhuur te financieren en ook nog meerdere commissies en besturen doet.

Wanneer je bent afgestudeerd wordt dit alleen nog maar erger. Met een beetje geluk werk je minder dan 40 uur per week. Daarnaast wil je ook nog graag een cursus volgen, want daarmee verhoog je je kans op promotie. Ook heeft je moeder je gevraagd of jij nog even kan kijken naar een geschikt cadeau voor oma’s negentigste verjaardag. De schaarse momenten waarop je wel vrij bent probeer je op te vullen met het onderhouden van de sociale contacten die je tijdens je studententijd zo nodig moest opdoen.

Volle agenda
Eigenlijk heeft de millennial het altijd druk en dit vinden we fijn. To-do lijstjes gaan we heerlijk op en van een volgeschreven agenda krijgen we een warm gevoel. We vinden het hemels om continu bezig te zijn en we zijn er bijna aan verslaafd om maar zoveel mogelijk dingen te doen in een week. Want hoe meer je doet in een week, hoe meer je bereikt en daarmee ben je dus ook succesvoller. We schamen ons soms bijna als we aan anderen moeten vertellen dat we een weekend niets hebben gedaan, want dan bereik je tenslotte ook niets terwijl de rest gewoon doorgaat.

Burn-out
Een weekend niets doen gaat dan ook volledig tegen ons natuur in. Als we na een drukke periode even niets te doen hebben, krijgen we bijna stress van het idee dat we daadwerkelijk vrije tijd hebben en gaan we soms dwangmatig dingen inplannen om maar continu bezig te zijn. Maar te veel stress kan op de lange termijn voor burn-out klachten zorgen en soms zelfs leiden tot depressie. Uiteindelijk leidt dit tot een stuk lagere productiviteit en dat is juist niet wat we willen.

Minimale inspanning, maximaal resultaat
Als we dan per se zo’n volle agenda willen is het belangrijk dat we ook dingen inplannen waar we echt voldoening uit halen. Het is dus prima om continu te willen blijven presteren, maar neem ook momenten waarop je jezelf ontspant en doet wat je echt leuk vindt. Op deze manier krijg je meer positieve energie die je bijvoorbeeld weer in je carrière kan steken.

Het is soms echter lastig te bepalen welke activiteiten nou echt helpen om te ontspannen en niet bijdragen aan juist meer stress. Je bent tenslotte wel weer nieuwe bezigheden aan het inplannen, wat er misschien voor kan zorgen dat je agenda alleen maar verder uitpuilt. Daarom hebben we drie simpele tips die je helpen te ontspannen voor je op een rijtje gezet.

 

  1.    Doe iets creatiefs

Misschien kan je een oude hobby weer oppakken. Je kan natuurlijk ook met iets nieuws beginnen wat je altijd al hebt willen doen, zoals tekenen, schilderen of bakken. Wie weet ontdek je wel een verborgen talent bij jezelf en schuilde er altijd al een romantische dichter in jou. Of misschien dacht jij altijd twee linkerhanden te hebben, maar blijken dit eigenlijk gewoon groene vingers te zijn! Het is belangrijk dat je je verstand op nul zet en dat je je gevoel volgt. Dit kan bijvoorbeeld ook door naar muziek te luisteren die je mooi vindt. Even met je gedachten ergens anders kan er al voor zorgen dat je je ontspant en geïnspireerd raakt.

 

  1.    Relax

Vergeet niet om adem te blijven halen. Soms helpt iets simpels als geconcentreerd via je buik ademen al. Neem af en toe even een momentje om te resetten en focus je op je ademhaling. Probeer dingen niet te overhaasten. Je zult zien dat je resultaat een stuk beter is wanneer je de tijd neemt voor iets. Denk écht na over de dingen waar je mee bezig bent, ook al zijn dit kleine dingen. Haastige spoed is zelden goed en zal er alleen maar voor zorgen dat je dingen onnodig afraffelt en dat is zonde.

 

  1.    Neem pauzes

Hard werk moet beloond worden en dat kan je best zelf doen! Wanneer je een intensieve taak hebt volbracht gun jezelf dan een klein rustmoment waarin je even iets leuks mag doen van jezelf. Zorg ervoor dat je veel lacht, want dit draagt positief bij aan een beter humeur en dit zal je productiviteit ten goede komen. Een gespannen houding kan ook zorgen voor meer stress. Door bijvoorbeeld af en toe een blokje om te maken met collega’s of vrienden sla je drie vliegen in één klap: je zet je verstand even op nul, je ontspant je spieren en met een beetje geluk vertelt er ook nog iemand een goede mop zodat je even lekker kan lachen. Zo kan je na je pauze helderder nadenken en kan je vol goede moed weer verder met je volgende bezigheid.

 

Het gaat dus om een wisselwerking tussen dingen doen die je echt leuk vindt en dingen doen die bijdragen aan het bereiken van jouw persoonlijke succes. Op deze manier bereik je dat succes met zo min mogelijk stress!

Zo blaas jij al die recruiters omver!
Een gevat pleidooi om je werkplezier te vergroten
Focus op de factoren die werkgeluk wél bepalen