vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

Eerste hulp bij slaapproblemen, zodat ook jij slaapt als een marmot! 

Competenties Motivatie Productiviteit Stress

Een derde van ons leven zouden we slapend doorbrengen. Uit onderzoek van Arboned is echter gebleken dat 41% van de young professionals kampt met slaapproblemen. Vaak is stress de oorzaak van slaapproblemen. Door stress op werk lig je ’s avonds te piekeren in bed en slaap je slechter. De volgende dag begin je moe aan je dag en daardoor gaat het op werk slechter waardoor je meer stress krijgt. Een goede nachtrust is dus essentieel om goed te blijven functioneren en niet in deze vicieuze cirkel terecht te komen.

 

Millennials zijn slechte slapers

Uit het onderzoek van Arboned kwam onder andere naar voren dat 23% van de respondenten met een leeftijd tussen 25 en 30 jaar ‘slecht’ slaapt. Daarbij gaf 18% uit dezelfde leeftijdsgroep aan ‘niet goed’ te slapen. Je kunt natuurlijk naar de apotheek voor slaapmiddelen. Hiermee lijkt het probleem te verdwijnen, maar de oorzaak wordt niet aangepakt. Slaapproblemen dragen dan ook vaak bij aan de ontwikkeling van een burn-out.

 

  1. Houd werk en privé gescheiden

Als je moeite hebt met slapen, zorg er dan voor dat je niet meer met werk bezig bent als je vrij bent. Wanneer werk en privé te veel door elkaar gaat lopen is het lastiger om werk gerelateerde gedachten een plek te geven. Geef op werk ook duidelijk je grenzen aan. Door assertiever te zijn en wat vaker nee te zeggen zal stress verminderen en kan je dingen makkelijker naast je neer leggen. Als je een werktelefoon hebt kan je kiezen om deze op werk te laten liggen als je vrij bent zodat dit niet de kans krijgt om te verweven met je privéleven.

 

  1. Neem vaker korte pauzes

Plan overdag wat meer rustmomenten in. Dit hoeft maar een paar minuten te zijn en tijdens deze momenten kan je even stilstaan bij alles wat je die dag al hebt gedaan. Op deze manier kan je het beter een plek geven zodat het minder stress oplevert aan het eind van de dag. Soms helpt het om het er even met iemand over te hebben, zodat je even kan ventileren over een bepaalde situatie. Hiermee kan je het allemaal wat beter relativeren!

 

  1. Leef gezond

Let op dat je niet te ongezond eet en matig met alcohol, cafeïne, en nicotine. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je een verstoord ritme krijgt wat het slapen bemoeilijkt. Het lijkt soms verleidelijk om een aantal borrels te drinken zodat je makkelijker inslaapt, maar dit heeft negatieve gevolgen voor de kwaliteit van je slaap. Veel sporten is goed, maar doe dit niet meer twee uur voordat je gaat slapen. Door voor het slapengaan nog te gaan sporten krijg je hernieuwde energie waardoor het juist lastiger wordt om in slaap te komen.

 

  1. Zorg voor een vast ritme

Als je last hebt van slaapproblemen kan dit komen doordat je geen goed ritme hebt. Als je iedere dag op wisselende tijden naar bed gaat en opstaat kan je lichaam minder goed op de slaapmomenten anticiperen. Probeer jezelf daarom aan te leren om elke dag op hetzelfde moment te gaan slapen en op te staan. Als je nog moe bent als je opstaat, dwing jezelf dan toch uit bed te gaan. Naarmate de dag vordert word je steeds alerter en fitter – je lichaam heeft even nodig om op gang te komen. Mocht je een paar uur later nog steeds moe zijn kan je dan altijd nog even een powernap doen.

 

  1. Creëer een rustige slaapomgeving

Vermijd beeldschermen – zoals laptop, tv en smartphone. Het licht van digitale apparaten zorgt er namelijk voor dat je hersenen een stuk actiever blijven. Lees een goed boek. Hiermee komen je hersenen tot rust en daarbij word je in een ander verhaal gezogen dan in dat van jezelf. Doordat je eigen leven even on hold komt te staan ga je rustiger naar bed. Zorg dat je bed echt je bed is en dat dit ook de enige plek is waar je slaapt. Mocht je last hebben van geluiden of licht van buitenaf helpt het om oordoppen in te doen of een slaapmasker te dragen. Als je je lekker in je dekens wikkelt kan je je helemaal terugtrekken in je eigen coconnetje!

 

  1. Laat het idee van acht uur per nacht los

Iedereen is hier anders in, de één heeft minimaal negen uur slaap per nacht nodig en de ander wordt juist neerslachtig van langer dan negen uur slapen. Door vast te houden aan het idee van bijvoorbeeld minimaal acht uur slaap per nacht verplicht je jezelf bewust of onbewust dus dat je acht moet slapen. Doordat je MOET slapen van jezelf krijg je juist meer stress, waardoor het slapen nog minder lukt. Hoeveel slaap jij nodig hebt ligt aan je algemene gezondheid en hoe lekker jij in je vel zit. Waarschijnlijk herken je het ook wel dat je de ene periode veel energieker bent met weinig slaap dan de andere periode. Juist door te bewust met de voorgeschreven zeven of acht uur slaap bezig te zijn wordt het een dingetje en dat zorgt voor meer mentale onrust, ook gedurende de rest van de dag.

 

In bed liggen is ook relaxen!

Als je toch al niet kan slapen, klamp je dan niet vast aan het idee dat je direct in slaap moet vallen. Dit werkt averechts. Daarnaast kan je ook het beste proberen om gedachten die je extra gestrest maken los te laten. Denk aan alle leuke dingen in het leven! Je ligt lekker warm in je bed en omarm het feit dat je in bed ligt. Vaak rust je ook al uit door gewoon lekker te liggen. De slaap komt dan vanzelf.

 

Niet alleen een gebrek aan slaap kan bijdragen aan het ontwikkelen van een burn-out. Lees hier welke symptomen nog meer kunnen wijzen op een burn-out!