vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

Help, ik moet een millennial managen!

Leiderschap

Goed werkgeverschap betekent meer dan een employer brand met een paar kernwaarden die één keer per jaar worden getoetst. Goed management betekent meer dan iemand vertellen wat ze moeten doen. Millennials, de kinderen van babyboomers en oudere Generatie X’ers, snakken naar vrijheid en zelfstandigheid. Ontwikkeling gebeurt liefs op basis van hun eigen initiatief. De regie? Zo veel mogelijk in hun eigen handen. Management is niet langer gericht op delegeren, maar op inspireren.

In de Verenigde Staten zijn al meer millennials werkzaam dan babyboomers. Hoe kun je hier als manager op inspelen?

Een van de meest voorkomende klachten over millennials is dat ze moeilijk te managen zijn. Ze zijn eigenwijs. Van kinds af aan werd op ze ingepraat dat ze speciaal zijn. Om dat ego te stimuleren, hebben ze meer uitlaatkleppen dan ooit. Als het even kan, doen ze alles op hun eigen manier. Dit andere denkbeeld vereist een andere aanpak vanuit organisaties. Waarom spreken we nog van “management” als het grootste deel van de werkenden niet gemanaged wil worden? Wat voor mindset moet je daarvoor adopteren?

Faciliteer ontwikkelingsbehoeften
De eerste vraag die organisaties stellen als ze dit horen, is: ‘Hoe zorg ik er dan voor dat ze zich verder ontwikkelen?’ Het antwoord is zowel doodsimpel als complex: als manager anno 2017 kun jij er niet voor zorgen dat ze zich verder ontwikkelen. Dat kan de millennial alleen zelf. Deze generatie wordt gevoed door razendsnelle nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Het goede nieuws is dat millennials zich daardoor heel snel kunnen aanpassen.

Leren kan op meer manieren dan ooit tevoren (denk bijvoorbeeld aan e-learning), zonder afhankelijk te zijn van een leerplek. De millennial maakt hier met gemak gebruik van. Gevoed door een drang naar voldoening hebben ze een grote drive om meer te leren. Maar dan wel in hun tempo. Op hun manier. Om het management via inspiratie te ondersteunen, hebben we enkele onderzoeksresultaten uit het HRD Trends 2017 rapport van Springest en NIDAP uitgelicht:

  • 64% van medewerkers zegt meer zelfstandig te leren,
  • 73% van medewerkers neemt vaker het initiatief om te leren,
  • 43% van medewerkers leert onafhankelijk van een leerplek,
  • 73% van medewerkers is van mening dat doorleren altijd je eigen verantwoordelijkheid blijft.

Big data maakt talent zichtbaar
Door technologie is het makkelijker geworden om het onzichtbare en het abstracte inzichtelijk te maken. Door de big-datatrend hebben zelfs de simpelste tools een rapportagefunctie. Deze overvloed aan data geeft veel bruikbare inzichten waar jij als manager op kan sturen. Je kan zien wat medewerkers leren. Deze data maakt inzichtelijk waar jouw organisatie een gebrek – of juist een overvloed – aan talent heeft.

De manier waarop medewerkers zich ontwikkelen is niet langer verborgen. Talent kan effectief worden gefaciliteerd op basis van de data uit één centraal platform. Zo kan performance management worden verbonden aan de leerbehoeften van medewerkers. Wanneer je inzichtelijk hebt wat een medewerker heeft geleerd in een specifiek gebied, kun je op een later tijdstip toetsen of dit ook voor beter functioneren in het werk heeft gezorgd.

Als we naar Charles Jennings’ 70:20:10 framework kijken, gaat het dus om meer dan alleen die ‘traditionele’ 10% inzichtelijk te maken. Dit model zegt, kort samengevat:

  • Je leert 70% op de werkvloer, vaak door ‘te doen’,
  • Je leert 20% van collega’s en (relevante) relaties,
  • Je leert 10% op traditionele wijze, bijvoorbeeld via cursussen.

Maak dus keuzes op basis van data-analyse. De manager van millennials is naast leidinggevende ook een beetje een onderzoeker.

 

Bron: Intermediair