vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

Samen staan we sterk! Vier tips voor succesvolle samenwerking

Competenties Netwerken Productiviteit

Op je werk ontkom je niet aan samenwerken. In vacatures wordt dan ook vaak gevraagd om sterke teamspelers. De ene functie vergt meer samenwerking dan de andere, maar in feite werk je binnen elke organisatie met zijn allen naar een gemeenschappelijk doel. Met de ene collega kan je nou eenmaal beter samenwerken dan met de andere. Soms kan een slechte samenwerking de vooruitgang in een proces erg in de weg staan. Daarom hebben wij vier tips op een rijtje gezet voor de perfecte samenwerking!

 

  1. Communiceer


Het allerbelangrijkste voor een goede samenwerking is dat er duidelijk en tijdig wordt gecommuniceerd door alle leden van het team. Wanneer een samenwerking minder goed verloopt is dit dan ook vaak te wijten aan miscommunicatie. Deel tijdig informatie en laat de rest van het team weten wanneer je waar mee bezig bent om de neuzen dezelfde kant op de krijgen. Het is vervelend voor de rest van de groep als ze achter de feiten moeten aanlopen omdat ze niet weten dat een bepaalde taak bijvoorbeeld al is opgepakt. Zorg daarom voor open communicatie zodat werk niet dubbel wordt gedaan. Elk bedrijf werkt tegenwoordig met interne communicatiesystemen, zoals Slack, en hier kan je goed gebruik van maken. Zodat duidelijk en transparant gecommuniceerd kan worden waardoor het team op ieder moment weet wat er speelt!

 

  1. Weet met wie je werkt


Door uit te vogelen hoe de mensen waarmee je samenwerkt in elkaar zitten, kan je beter verklaren waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen. Iedereen is uniek en vindt dan ook andere dingen belangrijk. Als je weet wat iemand drijft of bezig houdt kan je hier op inspelen tijdens de samenwerking. De manier waarop mensen communiceren hangt voor een groot deel van hun persoonlijkheid af. Als je hier meer over weet zal het makkelijker worden om tijdens de samenwerking rekening mee te houden. Van samen eten bijvoorbeeld, is wetenschappelijk aangetoond dat dit de samenwerking ten goede komt. Door samen een maaltijd te bereiden of te nuttigen ontstaat er vanzelf een betere band!

 

  1. Hou het gemeenschappelijke doel in je achterhoofd


Bij een samenwerking gaat het niet om jouw persoonlijke doel. Het gaat om wat jullie als team willen bereiken. Het is daarom verstandig om voordat je aan een project begint het einddoel helder en concreet te hebben. Door een concreet en gezamenlijk doel te hebben kan je gerichter te werk gaan en taken zo efficiënt mogelijk verdelen. Maak een duidelijke taakverdeling en verdeel de taken zo dat de personen die ergens goed in zijn, ook taken krijgen die aansluiten op hun krachten en talenten. Door deze krachten op een juiste manier in te zetten kan je op een zo efficiënt mogelijke manier samen het einddoel bereiken.

 

  1. Positieve, proactieve houding


Het heeft geen zin om anderen te bekritiseren. Hiermee kwets je onnodig je collega’s. Probeer daarentegen de nadruk te leggen op het positieve. Door aan te geven wat er juist goed gaat zijn mensen eerder geneigd dit goede gedrag opnieuw te vertonen en daarnaast werkt het ook motiverend. Stel je proactief op. Als je merkt dat een collega ergens tegenaan loopt probeer hem of haar dan te helpen en samen te kijken naar een oplossing. Dit betekent soms ook dat je zelf concessies moet doen omdat wat jij wil niet altijd aansluit op wat de rest van het team wil. Zorg dat je open staat voor de mening van anderen om zo ook open communicatie in stand te houden. Door je positief op te stellen creëer je meer goodwill in het team, wat alleen maar in je voordeel werkt.

 

welk type collega kan je het best zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven en welke kan je juist beter te vriend houden? Lees snel verder!