vind carrièretips

Geef jouw carrière een boost

Zoek je een nieuwe job? Verbeter je online imago!

imago online sociale media werk

Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent. Voor een werkgever is dit een ideale manier om een beeld te krijgen van jou. Lijk je bij de andere collega’s te passen en passen jouw interesses bij het bedrijf? Jouw imago wordt door verschillende websites bepaald. Zorg dus dat je op deze websites een net profiel hebt en goed overkomt.

 

Je online imago op social media

LinkedIn

LinkedIn is een sociaal medium waar je kunt laten zien wat je kunt op professioneel gebied. Schrijf bijvoorbeeld een samenvatting over jezelf. Vertel wat voor werk je doet en noem een paar recente projecten. Laat ook weten waar je naar op zoek bent en wat je goed kunt. Zet enkel professioneel nieuws op LinkedIn en dus geen vakantiefoto’s of nieuws over je huisdieren.

Twitter

Via Twitter kun je je actuele vakkennis goed laten zien. Dit is vooral handig voor beroepen waarbij de inzichten steeds veranderen. Denk bijvoorbeeld aan programmeurs, webmarketeers en beleidsmakers. Schrijf korte berichten, maar schrijf niet in telegramstijl. Gebruik per bericht ook niet meer dan maximaal 2 hashtags.

Facebook; je persoonlijke profiel

Je persoonlijke Facebookprofiel kun je gebruiken voor privé-nieuws. Vakantiefoto’s, leuke dingen die je gedaan hebt, enzovoorts. Gebruik de ‘weergeven als’ functie eens om te zien wat buitenstaanders kunnen zien van jouw berichten. Staan er dingen op die niet goed zijn voor je online imago? Haal deze dan weg of scherm ze af.

Facebook; bedrijfsprofiel

Je kunt ook een Facebookprofiel aanmaken voor jou als kleine zelfstandige. Hierop kun je je werk en vakkennis laten zien. Schrijf korte berichten of verwijs bijvoorbeeld naar je weblog. Deel je berichten met je persoonlijke pagina. Vergeet niet om je vrienden uit te nodigen om je pagina te ‘liken’.

YouTube

YouTube kun je gebruiken voor verschillende doeleinden. Je kunt bijvoorbeeld filmpjes maken van wat je gemaakt hebt en/of hoe je dat gedaan hebt. Maak ook gebruik van tevreden klanten die wel iets voor de camera willen zeggen. Vooral voor beroepen als grafisch vormgever, schilder of hovenier is YouTube een ideaal medium om te laten zien wat je kunt.

Instagram

Instagram is dé plek om je eigen foto’s te laten zien. Plaats hier bijvoorbeeld iedere dag een foto van je werk. Hiermee laat je zien wat je kunt en dat is belangrijk voor een positief online imago. Instagram is vooral handig voor beroepen waarin er iets te zien valt. Denk bijvoorbeeld aan kappers, stylisten, bloemschikkers, bakkers, meubelmakers, hondentrimmers, kunstenaars, enzovoorts.

Pinterest

Op Pinterest deel je foto’s met anderen. Dit kunnen zowel eigen foto’s zijn als mooie plaatjes van internet. Ontwerpers kunnen hier bijvoorbeeld een verzameling aanleggen van afbeeldingen die ze inspirerend vinden. Als vrachtwagenchauffeur kun je hierop je favoriete vrachtwagens laten zien. Hiermee laat je zien dat je houdt van het werk wat je doet.

 

Vakwebsites en je eigen vakweblog

SlideShare

Slideshare is een presentatiewebsite. Hier kun je bijvoorbeeld je portfolio laten zien of je kennis delen. Kies in dat laatste geval een concreet onderwerp. Als webanalist kun je bijvoorbeeld dé trends in online retail voor dit jaar bespreken. Maak het professioneel en vertel echt iets nieuws.

Vakwebsite (of vakblad)

Met een artikel op een gerespecteerde vakwebsite (of in een vakblad) zet je jezelf echt neer als expert in jouw vakgebied. Bespreek hierin een concreet en actueel onderwerp. Natuurlijk kun je dit ook doen op internationale sites. Zorg er dan wel voor dat je hulp hebt van iemand die de vreemde taal als moedertaal spreekt. Deze kan jou helpen de tekst te perfectioneren.

Beroepsnetwerken

Er zijn ook allerlei vakwebsites waarop het niet zozeer gaat over je werk of expertise. Hier gaat het meer om het zo vaak mogelijk terugvinden van je naam en profiel in zoekmachines. Op deze sites kun je je naam plaatsen met een link naar je website of je profiel op bijvoorbeeld Nationale Vacaturebank. Hoe vaker je online voorkomt, hoe beter je gevonden kunt worden.

Weblog

In een weblog kun je goed je vakkennis laten zien. Daarom is dit een handig online medium voor bijvoorbeeld psychologen en trainers. Als je een creatief beroep hebt, kun je hiermee je portfolio laten zien. Bedenk wel dat je een weblog moet bijhouden en ‘m niet na 3 maanden moet laten verslonzen. Dat staat weer niet zo goed voor je online imago. Een handige website service is Squarespace.

 

Bron: Nationale Vacaturebank

HEB JE EEN SOLLICITATIEGESPREK? DEZE BLUNDERS MAG JE NIET MAKEN! 

WhatsAppen met je werk, doen of niet?
Hoe ga je om met negatieve feedback?
Sollicitatiegesprek? Deze blunders mag je niet maken!