Danone – Employer Branding


Danone – Employer Branding

Danone heeft het afgelopen jaar belangrijke stappen gezet in het opbouwen van haar employer brand. Hiermee wil het voedingsmiddelenbedrijf haar merk sterker neerzetten voor (toekomstige) werknemers.
Om in de huidige krappe arbeidsmarkt voldoende talent aan te trekken, moeten bedrijven beschikken over een sterke employer branding strategie. Zo ook Danone Benelux, met vestigingen in Hoofddorp, Zoetermeer, Utrecht Haps, Rotselaar en Brussel en zo’n 3.400 medewerkers in de Benelux. De Employer Branding Manager van Danone heeft de doelstelling om Danone op de kaart zetten als sterk werkgeversmerk. Hiervoor startte in 2018 de samenwerking met YourConnector, een strategisch adviesbureau.
Eerst is het werkgeversverhaal vastgelegd: “Door middel van diverse workshops en interviews zijn we tot de kern gekomen van het werkgeversverhaal en hebben we dit tot leven laten komen in een cultuurfilm”, vertelt Employer Branding manager Florine Post. Vanuit onze EVP & One Planet, One Health Visie, laat de film zien hoe je bij ons een positieve impact kan maken in onze gehele value chain. Het maken van zowel een economische als een sociale impact zit in ons DNA en deze film inspireert (potentiele) werknemers wat dit voor hen kan betekenen.
Employer Branding campagne
“Met de nieuwe EVP is een sterke basis neergelegd voor een employer branding campagne waarin we content gaan testen voor verschillende persona’s”, legt Aleid Haenen, co-founder van YourConnector uit. Het onderscheiden van deze verschillende persona’s is belangrijk omdat iedere rol zijn eigen vereisten en behoeften met zich meebrengt: “Door middel van de online campagne hopen we niet alleen te zorgen voor meer ‘brand awareness’, maar ook resultaat te boeken in het vinden van passende content bij verschillende doelgroepen. Bij een grote multinational zoals Danone is het namelijk een uitdaging om aansprekende content te maken die relevant is voor heel diverse doelgroepen. Dit zien wij als de basis voor een succesvolle EVP en Employer Branding campagne.”
“Met de hulp van YourConnector hebben we een onderscheidende en sterke Employer Value Proposition weten te realiseren. Als externe partij was YourConnector in staat bepaalde zaken te adresseren of uit te lichten die interne medewerkers niet meer opvallen. Voor het opstellen van een EVP is een externe blik dan ook heel waardevol”, stelt Florine, “daarnaast weten we straks welke content aanslaat bij onze doelgroepen en welke niet. Dit is voor ons een zeer waardevolle bijdrage in onze employer branding campagne.”
Meer dan de yoghurtjes
De komende tijd zal Florine zich blijven inzetten om te zorgen dat Danone breed bekend komt te staan als meer dan alleen de yoghurtjes producent. Danone wil laten zien dat zij purpose gedreven is en daarbij mooi en interessant werk biedt. “Veel mensen kennen het merk Danone, maar niet het bedrijf Danone. Onze missie is om ze te laten zien wie wij zijn, wat we doen, en waarom we dit doen. En natuurlijk hoe elke werknemer daar een unieke en belangrijke impact op heeft en wat dit hen teruggeeft. Het uitgangspunt en de start van onze samenwerking was om een sterk werkgeversmerk neer te gaan zetten voor de (toekomstige) werknemers van Danone. Vanuit de basis die nu staat, kan worden voortgebouwd richting de toekomst”, besluit Aleid.