FD – Interview


Bij de beste werkgever van de toekomst staat de mens centraal

Als je mensen succesvol zijn, is je organisatie succesvol. Als je mensen groeien, groeit je organisatie. YourConnector is een strategisch HR-adviesbureau dat bedrijven helpt om de beste werkgever van de toekomst te worden.

Je hebt als bedrijf een strategie. Om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken ben je op zoek naar nieuwe werknemers. Hoe trek je hiervoor mensen aan die goed bij jouw onderneming passen? Je bedrijf zit in een transitie. Verandering is spannend en roept soms weerstand op. Als ondernemer wil je je medewerkers op een positieve manier meekrijgen. Hoe pak je dit het beste aan? Volgens YourConnector begint het bij een goede People Strategie.

Nicole Solleveld, CEO, studeerde Bedrijfskunde & Bestuurskunde, begon met een management traineeship bij ING en was enige tijd werkzaam in Parijs, waar de eerste ideeën voor YourConnector ontstonden. “Ik geloof dat mensen de drijvende kracht zijn achter de groei van elke organisatie. Als mensen blij zijn en op de juiste plek zitten, zijn je klanten blij en groei je uiteindelijk als bedrijf. Vanuit dat idee heb ik YourConnector opgericht.” Tien maanden na de oprichting van YourConnector ontmoette zij Aleid Haenen, nu COO, maar van oorsprong Arbeids & Organisatie psycholoog. “De wereld verandert door technologie in een rap tempo. De mensen zijn je drijvende kracht en moeten in de kern van je strategie terugkomen.” Vanuit dat oogpunt bundelen Nicole en Aleid hun krachten en bouwden ze YourConnector verder uit.  “Met YourConnector kijken we met een strategische bril naar HR”, legt Haenen uit.

Om de beste werkgever van de toekomst te worden is het belangrijk om in het hoofd van je medewerkers te duiken. Om hen goed te kunnen begrijpen maakt YourConnector gebruik van het Design Thinking model. “Binnen retail of e-commerce draait het om klanttevredenheid en de ideale customer journey. Hiervoor is het van belang om in het hoofd van je klanten te kijken”, legt Solleveld uit. “Wij kijken met het Design Thinking Model in het hoofd van de medewerker en gaan op een creatieve en intuïtieve manier aan de slag om te ontdekken wat de medewerker drijft en wat hem of haar motiveert.”

YourConnector ziet een organisatie ook wel als een huis met meerdere verdiepingen. Haenen: “Het fundament van het huis is de People Strategie en de Purpose. Hiermee geef je antwoord op de belangrijke vraag ”Why do we exist?” Daarnaast is het belangrijk om je bedrijfsstrategie te koppelen aan je people strategie om zo je doelen te bereiken. De eerste verdieping staat voor de Employer Value Proposition. “Waarom besta je?”, vertelt Haenen verder. “Wat is het DNA van jouw organisatie? Wat maakt jouw bedrijf een gave en aantrekkelijke werkgever? En wat voor mensen heb jij in de toekomst nodig?” De bovenste verdieping bestaat uit twee kamers. Enerzijds is dat People Experience. “Wat is de werkbeleving van je medewerkers en hoe zorg je dat, wanneer zij zich betrokken en trots voelen, ambassadeur worden van jouw bedrijf? 

Anderzijds is dat Employer Branding, hoe zet je een aantrekkelijk werkgeversmerk in de markt. En belangrijker, hoe zorg je dat je de juiste mensen aantrekt die je nodig hebt? Met een sterk employer brand heb je een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers. De basis om als bedrijf te groeien en succesvol te zijn.”

Een verandering die veel invloed heeft op de People Strategie is dat de nieuwe generatie om een ander type leiderschap vraagt en ook zelf waarde aan een bedrijf wil toevoegen. Solleveld: “In het verleden was het bijvoorbeeld gebruikelijk dat het management de kernwaarden van het bedrijf bepaalde, nu is het zaak om daar je medewerkers bij te betrekken. Juist als zij hierbij worden betrokken, worden zij echt onderdeel van het bedrijf en zullen zij zich naar buiten toe positief uitspreken en worden zij ambassadeur van je bedrijf”. “De leider van de toekomst luistert naar zijn of haar mensen en bouwt samen aan hun bedrijf.”, legt Haenen uit. “Belangrijk is dat je als bedrijf meegroeit met de veranderingen in de wereld. Een van onze eigen kernwaarden is dan ook We Move. We kijken vooruit en bouwen samen met onze klant aan de beste werkgever van de toekomst.”