Cultuur de basis voor verandering, hoe pak jij een transformatie aan?

Normaliter zien we een crisis in bepaalde mate aankomen en voelen we daar langzaamaan iedere dag iets meer van. Echter het corona virus zorgt er in 2 weken tijd voordat we opeens met z’n allen thuis werken en geen tot minimaal sociaal contact mogen hebben. Onzekerheid, angst en stress zijn emoties die door ons allen heen gaan.

De oude Grieken

Als we kijken naar het woord ‘crisis’ dan heeft dat in het dagelijkse spraakgebruik een negatieve lading. Van oorsprong is de term echter neutraal. Etymologisch komt het van het (oud) Griekse werkwoord κρινομαι (krinomai), dat scheiden, schiften, onderscheiden, beslissen, beslechten, richten en oordelen, betekent. Zo gezien is een crisis een ‘moment van de waarheid’, waarop een beslissing moet worden genomen die van grote invloed is op de toekomst.

Als crisis ‘een moment van de waarheid is, waarop een beslissing moet worden genomen die van grote invloed is op de toekomst’, dan betekent dat leiderschap in crisis belangrijker is dan ooit. Organisaties die beschikken over een open communicatie-cultuur met veel organisatiesensitiviteit, zijn beter in staat om effectief te communiceren in crisistijd. Zij onderkennen meestal het belang om in crisistijd zelf het slechte nieuws te communiceren.

Daarmee ontstaat regie en tonen ze leiderschap. Maar voor organisaties waar deze cultuur in mindere mate aanwezig is, kost het meer overtuigingskracht om zo te acteren.

Bedrijfscultuur is de basis voor een verandering

Net zoals de Griekse cultuur van grote invloed is geweest op onze hedendaagse westerse samenleving, staat je bedrijfscultuur aan de basis van verandering in je organisatie. Als bedrijven groeien of in een transformatie zitten, is de bedrijfscultuur de basis om zo’n verandering te leiden. En dit geldt helemaal als we in een crisis zitten. Sommige leiders hebben echter niet veel met cultuur. Zij vinden cultuur soft. En soft is een equivalent voor niet-rationeel en niet wetenschappelijk te beredeneren. Zij vinden: als het niet te beredeneren valt, dan hoef je er geen aandacht aan te besteden. Maar waarom komen veel transformaties dan niet van de grond? Dit komt door de cultuurdynamiek. Daarom is bedrijfscultuur juist zo belangrijk, en zeker tijdens een crisis. Iedere organisatie zit momenteel in een vorm van transformatie.

Er gebeurt veel, waardoor er aan de ene kant veel geschakeld moet worden om bijvoorbeeld productiestromen in andere maar goede banen te blijven leiden (de harde kant van verandering), maar aan de andere kant is het ook belangrijk om juist nu goed te communiceren richting je mensen (de zachte kant van verandering). Het is alleen zo ontzettend spannend om dat plotseling op afstand achter een webcam te moeten doen. De meeste organisaties zijn niet gewend om stand-ups online te doen. Hoe zorg je er dan voor dat je echt in verbinding bent met het team?

Leiderschap tonen in crisis

Belangrijk hierbij is om in tijden van crisis vooral rustig te blijven, vertrouwen uit te stralen en in verbinding te staan met jezelf. Een echte leider durft de kracht van kwetsbaarheid te laten zien, waardoor het belangrijk is om bijvoorbeeld aan je team te vertellen hoe jij je momenteel voelt bij deze crisis of dat je aangeeft dat communiceren op afstand toch best nieuw en anders is. Vraag aan je mensen hoe zij zich voelen, hoe je hen kan helpen en ondersteunen, hoe je met elkaar op afstand in verbinding kunt blijven en wat zij nodig hebben om te zorgen dat je team productief blijft.

Mocht je willen sparren over dit onderwerp, of ben je benieuwd wat dit kan betekenen voor jouw persoonlijke situatie en team? Bij YourConnector denken we graag met je mee, neem contact op.